Reclameverbod op parodie Maria’s Onbevlekte Ontvangenis- satire Antonio Federici wederom te gortig.

Terwijl de paus op tournee is door Engeland en de harten van de Engelsen probeert te veroveren, vereren de Engelse katholieke zich kranig om Maria heilig te houden. De meest recente campagne voor Antonio Federici ijs zou een belediging zijn voor de praktiserende katholieken. De Advertising Standards Authority (de Britse Reclame Code Commissie) heeft de advertentie hierop verboden.

Antonio Federici heeft inmiddels naam gemaakt met haar beruchte en licht satirische advertenties. Campagnes die de tongen los maakt want ook de advertentie van vorig jaar werd al verboden. Toen leken een Non en een Broeder elkaar boven wat ijs een kus te willen geven.

Dit keer werd gekozen voor het thema “Immaculately conceived”. We zien dit keer een hoog zwangere non, lepelend aan het zalige ijs. Heel toepasselijk zo vlak voor de komst van de Paus. Alhoewel onbevlekt ontvangen verwijst naar de geboorte van Maria en niet naar de geboorte van Jezus kreeg ook deze campagne de volle laag. De keurige lezers  van het tijdschrift de Lady konden er de humor niet van inzien en diende een klacht in (in totaal 8 stuks), omdat de advertentie beledigend is voor praktiserende katholieken.

Antonio Federici betoogde dat het idee van onbevlekt ontvangen verwijst naar de manier waarop het beste ijs gemaakt wordt. Het is een heilige plicht voor het bedrijf het beste ijs te maken, vandaar het besluit om religieuze afbeeldingen te gebruiken. Daarnaast wilden zij op een satirische humoristische manier een verwijzing maken naar de houding van de kerk voor wat betreft sociale vraagstukken. De 8 klagers waren dan ook volstrekt niet representatief en vrijheid van meningsuiting zou moeten zegevieren.

De ASA oordeelde dat advertenties niet aanstootgevend moeten zijn. De basis ligt hier in artikel 5.1; de fatsoensnormen, waarbij vooral gelet moet worden op hoe er wordt ingespeeld op: ras, religie, geslacht, seksuele geaardheid of een handicap. Het gebruik van een zwangere non met de koppeling naar Onbevlekte Ontvangenis “wordt waarschijnlijk gezien als een verstoring en een bespotting van de overtuiging van rooms-katholieken”. Het gebruik van dergelijke afbeeldingen is daarom aanstootgevend voor lezers. Dat er maar weinig klachten zijn, werd afgedaan met de veronderstelling dat de advertentie ook maar in een paar bladen heeft gestaan. De advertentie mag dan ook niet meer in haar huidige vorm worden opgenomen.

reclamerecht



De laatste artikelen
Lidl logo - reputatieschade
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?